Årets julegave 2019 er elscooteren!
Vi i Prisjakt har analysert kjøpsinteressen blant millioner av nordmenn i 2019 og vinneren er klar - el-scooteren er på soleklar førsteplass!
El-scootertjenester som VOI og Lime har økt både leievilje og kjøpsinteressen. Populariteten til elektriske scootere på Prisjakt økte med hele 551% i 2019 sammenlignet med 2018.
I følge Oscar Hagman, produkt- og dataanalytiker hos Prisjakt, er det ingen tvil om at den elektriske scooteren er årets julegave: - Det er sjelden vi ser at kjøpsinteressen øker på denne måten. Takket være utleietjenestene har nordmenn fått muligheten til å teste produktet, noe som tydeligvis har ført til at de har valgt å kjøpe sin egen, sier han, som også har en elektrisk scooter på kontoret.
I følge Oscar Hagman er imidlertid utleietjenestene ikke den eneste grunnen til at kjøpsinteressen har økt så mye. Kategorien har falt dramatisk i pris i løpet av året, i noen tilfeller med nesten 3000 norske kroner. I følge en undersøkelse fra Prisjakt har de fem mest populære elektriske scooterne i november sunket med en gjennomsnittlig 1774 norske kroner (25,62%) i 2019. Andre produktkategorier nordmenn leter etter er hodetelefoner, spillkonsoller og smarte hjem.
Prisstatistikk for el-scootere
- Ninebot by Segway ES1 Electric Scooter: 2231 kr prisreduksjon 2019
- Denver SCO-80100 Electric Scooter: 1470 kr prisreduksjon 2019
- Xiaomi MiJia M365 Electric Scooter: 1743 kr prisreduksjon 2019
- E-Wheels E2S V2: 110 kr prisreduksjon 2019 **
- Ninebot by Segway ES2 Electric Scooter: 2843 kr prisreduksjon 2019.
- Ninebot by Segway ES4 Electric Scooter: 2775 kr prisreduksjon 2019 ***
- Xiaomi MiJia M365 Pro Electric Scooter: 1402 kr prisreduksjon 2019 ****
Være obs på at den lovlige hastigheten på el-scootere i Norge er 20 km/t, noen av disse modellene går over dette, så du må være nøye når du undersøker hvilken el-scooter du kjøper.
* Shoppinginteresse blant forbrukere, når brukere klikker på produktet på Prisjakt for å komme til butikken. Januar til november 2018 sammenlignet samme periode 2019.
** Produktet ble lansert september 2019. Derfor var ikke prisen inkludert i januar.
*** Produktet ble lansert februar 2019. Derfor var ikke prisen inkludert i januar.
**** Produktet ble lansert april 2019. Derfor var ikke prisen inkludert i januar.
Årets julegave - presenteres av Prisjakt
Vi analyserer kjøpsinteressen blant millioner av nordmenn og setter en prognose for den kommende julehandelen. Årets julegave er en analyse av forbrukeratferd på siden vår og dataene inkluderer søk, overvåkninger og klikk på produkt. Årets julegave skal velges ut basert på følgende kriterier:
- Produktet skal ha økt i antall søk, overvåkninger og klikk sammenlignet med tidligere år.
- Produktet skal være en nyhet eller ha fått en ny interesse i løpet av året.
- Produktet skal speile samfunnet og tiden vi lever i.
Tekst: Daniel Haaf
Publisert: desember 2019
Oppdatert: 14 november 2022
Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid.