Prisjakt

Årets julegave 2019 er elscooteren!

Vi i Prisjakt har analysert kjøpsinteressen blant millioner av nordmenn i 2019 og vinneren er klar - el-scooteren er på soleklar førsteplass!

El-scootertjenester som VOI og Lime har økt både leievilje og kjøpsinteressen. Populariteten til elektriske scootere på Prisjakt økte med hele 551% i 2019 sammenlignet med 2018. 

I følge Oscar Hagman, produkt- og dataanalytiker hos Prisjakt, er det ingen tvil om at den elektriske scooteren er årets julegave: - Det er sjelden vi ser at kjøpsinteressen øker på denne måten. Takket være utleietjenestene har nordmenn fått muligheten til å teste produktet, noe som tydeligvis har ført til at de har valgt å kjøpe sin egen, sier han, som også har en elektrisk scooter på kontoret.

I følge Oscar Hagman er imidlertid utleietjenestene ikke den eneste grunnen til at kjøpsinteressen har økt så mye. Kategorien har falt dramatisk i pris i løpet av året, i noen tilfeller med nesten 3000 norske kroner. I følge en undersøkelse fra Prisjakt har de fem mest populære elektriske scooterne i november sunket med en gjennomsnittlig 1774 norske kroner (25,62%) i 2019. Andre produktkategorier nordmenn leter etter er hodetelefoner, spillkonsoller og smarte hjem.

Foto: bortnikau, iStock.com

Prisstatistikk for el-scootere

Være obs på at den lovlige hastigheten på el-scootere i Norge er 20 km/t, noen av disse modellene går over dette, så du må være nøye når du undersøker hvilken el-scooter du kjøper.

* Shoppinginteresse blant forbrukere, når brukere klikker på produktet på Prisjakt for å komme til butikken. Januar til november 2018 sammenlignet samme periode 2019.
** Produktet ble lansert september 2019. Derfor var ikke prisen inkludert i januar.
*** Produktet ble lansert februar 2019. Derfor var ikke prisen inkludert i januar.
**** Produktet ble lansert april 2019. Derfor var ikke prisen inkludert i januar.

Årets julegave - presenteres av Prisjakt

Vi analyserer kjøpsinteressen blant millioner av nordmenn og setter en prognose for den kommende julehandelen. Årets julegave er en analyse av forbrukeratferd på siden vår og dataene inkluderer søk, overvåkninger og klikk på produkt. Årets julegave skal velges ut basert på følgende kriterier: 

  • Produktet skal ha økt i antall søk, overvåkninger og klikk sammenlignet med tidligere år.
  • Produktet skal være en nyhet eller ha fått en ny interesse i løpet av året. 
  • Produktet skal speile samfunnet og tiden vi lever i.

Tekst: Daniel Haaf

Publisert: desember 2019

Oppdatert: 14 november 2022

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid.