Parfymen - Årets julegave 2021
Luktesansen vår kom uventet i fokus da pandemien slo til, og nå lengter vi etter dufter som aldri før. Derfor kårer Prisjakt parfymen til Årets julegave 2021. Professor Maria Larsson forklarer hvordan dufter påvirker oss mennesker.
– At interessen for parfyme øker nå ser jeg på som en effekt av pandemien. Vi har vært fanget i joggebukser og mattet hår – og nå som vi går tilbake i det sosiale livet, tar vi på oss dufter som signaliserer det, sier Maria Larsson, professor i persepsjon og psykofysikk som forsker på luktesansen vår ved Stockholms Universitet.
– At dufter har enorm betydning for den enkelte er helt klart.
Avskåret duftkommunikasjonen
Ved inngangen til 2021 oppga tre av fire personer (74 %) i Norge at de savnet kontakt med andre mennesker, viser en studie fra analyseselskapet Opinion.
Derfor ble vi ikke overrasket da produkter som knyttes til et mer sosialt liv begynte å klatre på topplistene våre etter hvert som restriksjonene ble opphevet. Men, parfymene skilte seg litt ekstra ut.
– Endringen under pandemien gjorde at vi ble totalt avskåret fra de sosiale kontaktene vi vanligvis har. De kunne til en viss grad erstattes med visuell og auditiv kommunikasjon – men vi var fullstendig avskåret fra all duftkommunikasjon som er en veldig viktig komponent i hverdagen vår. Vi skanner hele tiden omgivelsene med nesen fordi vi puster, sier Maria Larsson.
En velduftende trend
Har vi et ekstra behov for duftopplevelser nå? Våre tall tyder på dette.
– Det er ofte at trender og livsstilsendringer i samfunnet påvirker kjøpsatferden vår. Et eksempel er at et stadig mer sosialt liv bidrar til den økende interessen for å kjøpe parfyme før jul. Prisjakt ser at parfymer har blitt mer populært på ønskelistene i oktober sammenlignet med september, der ser vi en økning på 37 prosent, sier Viktoria Andresen, spesialist på netthandel og forbrukeradferd hos Prisjakt.
Parfymer har lenge vært en populær julegave men i år ser vi en enda sterkere trend blant Prisjakts brukere: Allerede i oktober og begynnelsen av november hadde 57 prosent flere prisvarsel på en parfyme, sammenlignet med samme periode i fjor.
Populære parfymer for henne
- Dolce & Gabbana 3 L'Imperatrice edt 100ml(1)449 ,-
- Valentino Donna Born In Roma edp 30ml683 ,-
- Yves Saint Laurent Libre edp 30ml719 ,-
- Burberry Goddess edp 100ml1 322 ,-
- Ralph Lauren Big Pony 2 Woman edt 50ml385 ,-
- Versace Bright Crystal edt 50ml(1)616 ,-
- Giorgio Armani My Way edp 30ml(2)669 ,-
- Burberry Goddess edp 50ml1 000 ,-
- Dolce & Gabbana Light Blue edt 100ml(2)768 ,-
- Prada Paradoxe edp 90ml1 450 ,-
- 7%Lattafa Yara Women edp 100ml260 ,-
- Giorgio Armani Si edp 30ml(2)709 ,-
Populære parfymer for ham
- 7%Rasasi Hawas For Him edp 100ml545 ,-
- Valentino Uomo Born In Roma Intense edp 50ml788 ,-
- Jean Paul Gaultier Le Beau Le Parfum 75ml(2)773 ,-
- Dolce & Gabbana Light Blue Eau Intense Pour Homme edp 50ml585 ,-
- Creed Aventus edp 100ml(5)3 387 ,-
- Afnan 9 pm edp 100ml(5)351 ,-
- Giorgio Armani Stronger With You Intensely edp 50ml750 ,-
- French Avenue Liquid Brun edp 100ml532 ,-
- Yves Saint Laurent Y Men edp 100ml(1)1 140 ,-
- Armaf Club De Nuit Intense Man edt 105ml(6)405 ,-
- Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum edp 75ml750 ,-
- Dior Sauvage edt 60ml(9)889 ,-
E6-en til følelsene våre
«Luktløsheten» under pandemien ble tydelig på flere måter. Mange mistet luktesansen på grunn av Covid-19 og beskriver tiden uten duftinntrykk som å være i en glassboble. Luktesansen vår er radikalt forskjellig fra våre andre sanser og forskning viser at luktblindhet kan føre til depresjon.
– Luktesansen vår er en motorvei inn til våre eldste deler av hjernen der følelsessenteret vårt befinner seg, noe som gjør at duftminnene våre er veldig farget av følelser. Dette gjør at duftminnene våre ofte er «rå» og usensurerte. Lukter kan direkte vekke sterk avsky eller en enorm følelse av nytelse, sier Maria Larsson.
– Duftopplevelsen er også veldig formbar, nye dufter kan «lades» med assosiasjoner og man kan skape nye assosiasjoner til en allerede kjent duft, fortsetter hun.
Det er derfor vi mennesker setter så pris på parfymer – vi har lastet dem med følelser.
Vekk den rette følelsen med den rette duften
Maria Larsson forteller om et amerikansk forskningsprosjekt der man kunne se at folk hadde en tendens til å kjøpe husholdningsprodukter med mer vaniljebaserte dufter i urolige perioder, som etter terrorangrepet 11. september, og under pandemien.
– Det handler om å ville skape en trygghetsfølelse i hjemmet sitt. Vi vet at vi ønsker å omgi oss med dufter som får oss til å føle oss bra.
På samme måte jobber vi når vi velger parfyme.
– En ønsker å styrke identiteten sin, men også å styrke selvfølelsen. Jeg har ulike dufter til ulike sammenhenger. Jeg velger én duft når jeg for eksempel skal forelese for 300 personer, men en helt annen hvis jeg skal gå på restaurant med vennene mine, sier Maria Larsson.
Professoren slår et slag for flere dufter i livene våre:
– Det er viktig å stimulere luktesansen vår, ellers kan den forringes. Å omgi seg med dufter i hverdagen er en form for hjernetrening!
Populære dufter for alle
- Acqua Di Parma Blu Mediterraneo Fico Di Amalfi edt 30ml(1)561 ,-
- 17%Escentric Molecules Molecule 01 edt 100ml(2)1 200 ,-
- Mancera French Riviera edp 120ml1 427 ,-
- Lattafa Khamrah edp 100ml415 ,-
- Goldfield & Banks Ingenious Ginger edp 50ml1 295 ,-
- Montale Paris Arabians Tonka edp 100ml1 335 ,-
- Bianco Giardini di Toscana Latte edp 100ml1 599 ,-
- 5%Lattafa Khamrah Qahwa edp 100ml380 ,-
- Initio Parfums Privés Side Effect, EdP 90ml2 625 ,-
- Goldfield & Banks Ingenious Ginger edp 100ml1 825 ,-
- Acqua Di Parma Blu Mediterraneo Fico Di Amalfi edt 75ml1 015 ,-
- 8%Parfums de Marly Layton edp 75ml1 639 ,-
Tekst:
Jessika Jellbom
Publisert:
10 november 2021
Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid.
Les mer
Årets julegave 2020: Brettspillet
En rapport gjort av Opinion viser at over halvparten av respondentene tror julen blir annerledes i år med tanke på tiden vi er inne i. Derfor blir ikke årets julegave nok en teknologisk dings. Vi i Prisjakt kårer derfor brettspillet til Årets julegave 2020. Bruk tiden med familien eller dine nære nå i julen, og finn frem brettspillet for ordentlig kvalitetstid med de du er glad i.