Prisjakt

Ett år med pandemi – ting vi søkte på det siste året

Sexleketøy, webcamera og treningsutstyr.

Tekst:
Carl Lindholm og Viktoria Andresen

Publisert:
25. mars 2021

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i det. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid.

Ett år har gått siden koronapandemien nådde Norge, og de første tiltakene ble satt i sving av myndighetene. De fleste av oss har blitt påvirket på en eller annen måte, og vi merker dette spesielt i hvordan kjøpsvanene har endret seg.

Statistikken vår viser at flere produkttyper har økt med historiske proporsjoner. Hovedsakelig i helsekategoriene der håndsprit og febertermometere har steget i været, men også for hjemmekontoret der webkameraer skiller seg ut fra mengden med en ekstrem økning i interessen.

– Nordmenns netthandel eksploderte nøyaktig èn uke etter nedstengningen for ett år siden. Etter det har kurven flatet ut, eller skutt i været, i takt med myndighetenes oppmykninger eller innstramninger. Hjemmekontor, fravær av sosiale sammenkomster, nedstengning av idrett og treningstilbud - samt en god, lang høst og en super vinter for utendørsaktiviteter -  har vært med på å skape nye produktvinnere og tapere når nordmenn har handlet på nett under pandemien, sier daglig leder i Prisjakt, Are Vittersø .

⛷ Vi strømmet til skisporene og slalombakken i januar 2021

🎮 Stor interesse for spillrelaterte dingser gjennom hele pandemien

🏋️‍♀️ Mange av oss startet med hjemmetrening under pandemien

Oscar Hagman på Prisjakt.

Hjemmekontor og sexleketøy

Etter hvert som kontorene ble stengt og flere begynte å jobbe hjemmefra, økte interessen for kontorrekvisita. I april var det nesten umulig å få tak i et webkamera. Kontorstoler og dataskjermer økte også kraftig.

Mer tid hjemme betydde også at vi fant andre måter å gjøre hverdagen morsommere - dette ser vi i interessen for å kjøpe sexleketøy som steg i løpet av april.

Etter våren tok Norgesferien over da det ikke lenger var mulig å reise til utlandet. Dette førte til at vi lette etter andre måter å tilbringe sommeren på, blant annet ved spille golf, fiske og ut på turer i naturen i følge vår statistikk med tilbehør.

- I løpet av juli kunne vi for eksempel se at mange var interessert i å pusse opp hjemme, produkter som sirkelsager og hvitevarer fikk økt interesse. Du kan også se at koronapandemien har bidratt til økt trang til spillkonsoller og brettspill. Under hele året har kjøpsinteressen i denne kategorien vært høyere enn normalt, sier Oscar Hagman, dataanalytiker på Prisjakt.

Restriksjonene påvirker kjøpsvanene våre

Med endret bevelgelesmønster på grunn av reiserestriksjonene ser vi også en dalende interesse for kjøp av kofferter og reisevesker. Nedstengte treningssentre har ført til at færre kjøper innendørs sportsko og fotballsko. Også skjønnhetsprodukter ser en nedgang.

– Et illustrerende eksempel på restriksjoner og endret kjøpsmønster, er parfyme og kosmetikk, som har en stor oppgang som hovedkategori. Salget av parfyme og maskara på nett har økt med 50 prosent, som jeg hovedsakelig tror skyldes bortfall av taxfree-salg, og delvis stengte butikker. Mens leppestift, som damene ofte er avhengige av å teste i fysisk butikk for å finne rett farge og glans, har opplevd en nedgang. Bruk av munnbind og mindre sosial aktivitet kan også ha dempet behovet for leppestift, forklarer Vittersø.

* Prisjakt Consumer Interest Index, er et verktøy som rapporterer kjøpsinteresse (klikk fra Prisjakt) for forskjellige produkter og kategorier. Denne spesifikke undersøkelsen var basert på flere millioner nordmenns aktivitet på Prisjakt, måned for måned i perioden 1. mars 2020 - 10. mars 2021 sammenlignet med samme måned året før.

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i det. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid. Viktoria Andresen kan nås på [email protected]