Prisjakts Black Friday-rapport 2020
Rabattnivå, prisforvirring og korona
Tekst:
Carl Lindholm
Publisert:
23. november 2020
I år har Prisjakt gjennomført vår mest omfattende Black Friday-kartlegging siden vi i 2016 startet å kartlegge nordmenns holdninger til, og erfaringer med, Black Friday. I dette merkelige og krevende året 2020, har vi naturlig nok også ønsket å dykke ned i hvordan pandemien har påvirket våre handlevaner, og endret mønsteret for planlegging og gjennomføring av shoppingen denne elleville tilbudsuken i november.
-Allerede i fjor så vi at det helt store rabatt-smellet ikke kom på Black Friday, på samme måte som de foregående årene. I stedet ble trykket spredd mye mer ut over hele Black Week, sammenlignet med året før, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt Norge.
-I år er virker det som om den fysiske handelsstanden planlegger for å spre tilbudene ut over hele uken, rett og slett fordi deler av samfunnet er underlagt strenge restriksjoner, og færre nordmenn kommer til å oppsøke fysiske butikker og kjøpesentre. Jeg blir ikke overrasket om nettbutikkene sprer trykket på samme måten – men selvfølgelig; mange, ekstra gode knalltilbud blir det likevel på selveste svarte-fredagen, sier Vittersø.
I denne rapporten kan du også lese hvordan Ola og Kari skiller seg fra Sverige, Danmark og andre land. Undersøkelsen er gjennomført i alle de syv landene der vi tilbyr vår pris- og produktsammeligningstjeneste. Du finner ytterligere informasjon om undersøkelsene og hvordan sammenligningene ble gjort nederst i rapporten.
Vi håper du finner denne rapporten nyttig. God lesning!
(For mer innsikt i vår Black Friday-undersøkelse, eller spørsmål om statistikk eller kommentarer, kontakt [email protected] / mob.tlf: 402 21 792.)
Flere vil handle på Black Friday i år
Ifølge Prisjakts undersøkelse fra Opinion, oppgir mer enn hver tredje nordmann (35%) at det er ganske eller svært sannsynlig at de kommer til å handle på Black Friday i år. Det er en ganske markant økning fra 2019, da 30% oppgav det samme.
Andelen nordmenn som planlegger handle er den samme som i Sverige (35%), mens Storbritannia og Frankrike ligger litt høyere (begge 36 %). Dette tallet har ligget stabilt i Norge de siste årene. Det er spesielt i aldersgruppen 30-39 år at flere sier de vil benytte seg av Black Friday-/Black Week-tilbudene i år.
– Black Friday har hatt en utrolig vekst hvert eneste år, men det er tvilsomt om salget kommer til å fortsette å vokse i total omsetning med det samme tempoet fremover, selv om flere sier at de skal handle i år, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.
-Spesielt i år, der pandemien har herjet og nå er i ferd med å nå en ny smittetopp, vil handelen i fysiske butikker påvirkes betydelig av at flere mennesker i stedet sitter hjemme og handler foran dataskjermen. Økt netthandel vil neppe med det aller første klare å kompensere for en sannsynlig omsetningsnedgang i fysiske butikker, sier Vittersø.
Halvparten av de spurte (49%) sier de vil benytte Black Friday til å handle årets julegaver. Hele 15 prosent kommer for første gang til å bruke denne handledagen til å handle julegaver.
Sterk økning i handel på nett i år
Andelen nordmenn som i år utelukkende vil handle på nett den kommende uken, er mer enn doblet fra fjoråret, viser undersøkelsen.
Kvinner og menn har relativt like preferanse for handel i begge kanaler (fysisk butikk og nett), mens de under 40 år i sterkere grad foretrekker nettbutikken i år. Seniorene i 60+ har fortsatt en tydelig intensjon om å oppsøke fysiske butikker.
Ifølge vår undersøkelse kommer flest nordmenn til å kjøpe klær og sko (44%) på Black Friday. Andre populære kategorier er utstyr for sport og friluftsliv (35%), utstyr til hjemmet (hus/hjem/møbler/interiør – 33%), diverse elektronikk (33%), kjøkkenutstyr (29% og produkter for skjønnhet og velvære (27%).
Slik påvirker korona Black Friday 2020
Hver fjerde nordmann (25%) opplever at de har mer penger til overs, sammenlignet med for ett år siden, fordi de har «spart» penger ved å droppe dyre ferier i sommer.
Spesielt er det kjøpegruppen over 60 år (41%) som opplever økt kjøpekraft under pandemien.
Annenhver respondent (52%) har helt eller delvis jobbet på hjemmekontor under koronakrisen, og halvparten av disse igjen svarer et ubetinget «ja» på at hjemmesittingen har gjort det enklere å planlegge innkjøp, sammenligne priser og handle på nett. Én av fire (27%) har fått et mer positivt syn på netthandel under pandemien. Den viktigste grunnen til dette er en enklere kjøpsprosess og tidsbesparelse.
Den store kategorivinneren i handel foran dataskjermen er matvarer, etterfulgt av utstyr til oppussing, utstyr til hjemmet og alkohol. De samme deltagerne i undersøkelsen svarer at de har handlet betydelig mindre av klær/sko, skjønnhet/velvære og alkohol.
Frykter for smitte i butikken
Undersøkelsen viser at det er to hovedgrunner til at mange vil handle på nett på Black Friday og under Black Week: Enklere kjøpsprosess og frykt for å bli smittet av covid-19.
Selv om én av tre nordmenn (36%) så langt har hatt tillit til butikkene, og mener disse har fulgt opp smittevernet på en god måte, så er hele åtte av 10 (79%) bekymret for at de samme butikkene ikke klarer å overholde restriksjoner og smittevernanbefalinger på Black Friday.
Enda flere (91%) uttrykker den samme bekymringen for at kundene, som besøker butikker og kjøpesentre, ikke klarer å holde avstand og eller følge myndighetenes pålegg og anbefalinger for trygt smittevern. Noe oppsiktsvekkende viser analysen at det er betydelig flere ungdommer/unge voksne (18-29 år) som er bekymret for kundenes adferd i butikkene, enn blant de eldste respondentene (60-75 år).
-Når vi bryter ned disse tallene, ser vi at de vi spurte er betydelig mer bekymret for andre kunders håndtering av smitteverntiltakene, enn av butikkenes overholdelse av pålegg og anbefalinger, sier Vittersø.
Annenhver nordmann (53%) mener faren for å bli smittet på kjøpesentre er spesielt stor, mens 23% vurderer stor smittefare i spesialbutikker.
Nordmenn forventer store priskutt
I år, som i fjor – og som foregående år – har nordmenn urealistiske forventninger til rabattnivået på årets Black Friday.
Ifølge undersøkelsen forventer kundene et rabattnivå på litt under halv pris av normalpris (42% rabatt). Én av fire mener det er rimelig å forvente prisavslag på hele 60% eller mer.
-Dette er helt urealistisk. Og enda tydeligere blir det når vi ser at nordmenn forventer betydelig høyere rabatter enn for eksempel svenskene (39%) og innbyggerne i Storbritannia og New Zealand (henholdsvis 31 og 32 % i rabatt). Det er veldig sannsynlig at man finner enkeltprodukter til halv pris eller rimeligere på Black Friday, men den gjennomsnittlige prisnedgangen er betydelig lavere, sier Are Vittersø.
-Det er viktig at kundene realitetsorienterer seg før de går ut og jakter gode kupp. Alle våre historiske data viser det motsatte. Gjennomsnittlig rabattnivå på Black Friday har de siste årene ligget på omtrent halvparten av hva nordmenn forventer i undersøkelsen, forteller han, og viser til følgende data fra Black Friday-handelen i 2019:
- Blant de 700.000 varene som Prisjakt overvåket i fjor, gikk 40.000 av dem – omlag 280.000 produkter - ned i pris. Dette kan handle om alt fra nedjustering på 10-20, øre til flere tusen kroner. Dette gav en gjennomsnittlig prisnedgang på 5,93% på alle overvåkede produkter.
- Nesten 13% av disse 280.000 rabatterte varene (tilsvarer cirka 30.000 enkeltprodukter) gikk ned 10 prosent eller mer på Black Friday. Gjennomsnittsrabatten for disse 30.000 produktene var 21,4%.
- Men: I fjor gikk også hvert sjette produkt – 115.000 varer - opp i pris på Black Friday. Kategorien med flest prisøkninger i 2019 var mobiltelefoner.
-Det er ekstremt viktig å overvåke prisutviklingen på favorittproduktene over tid, før du slår til og handler. Da vil du også enkelt se hvordan mange av butikkene setter opp prisene i ukene før Black Friday, før de senkes igjen på kampanjedagen. Den reelle rabatten blir da ikke så stor som vi kanskje får inntrykk av, sier Are Vittersø.
I fjor gikk 18 % av produktene (126.000) i Prisjakts søkemotor gikk opp i pris i november, før prisen ble satt ned igjen på Black Friday.
Lav tillit til kampanjeprisene
Årets undersøkelse avdekker også en stigende skepsis til hvor reelle Black Friday-rabattene egentlig er.
Fire av 10 spurte (42%) i den norske undersøkelsen oppgir at de har svært liten eller ganske liten tillit til rabattprisene. Én av tre (34%) svarer bekreftende på at de har blitt lurt i butikken på Black Friday.
-Også dette antallet er oppsiktsvekkende høyt, og bær være en advarsel til handelsstanden. Blant de som oppgir å ha blitt lurt, svarer 79% at de oppdaget at førprisen som ble oppgitt ikke var reell, mens hver tredje fant varen billigere andre steder.
En liten trøst for oss nordmenn, dog; I andre land er kundene enda mer skeptiske til slike kampanjepriser. I Sverige svarer syv av 10 (72%) at de har ganske eller svært lav tillit til butikkenes salgsfremmende tilbud, mens tilsvarende svarprosent i Danmark og Frankrike er 54%.
Black Friday er uansett den billigste dagen i året
Selv om prisene totalt sett ikke går så mye ned på Black Friday, viser vår overvåking av prisendringer – fra 1. november til og med romjuls- og januarsalget – at Black Friday er den klart rimeligste dagen å handle på.
– Årsaken til at prisene faller mer på Black Friday enn på andre salgsdager, skyldes tilbud og etterspørsel. Butikkene senker prisene når de ser en god mulighet til å selge store mengder varer, og det er på Black Friday at nordmenns kjøpsinteresse er størst, sier han.
Om undersøkelsen
For å sammenligne hva nordmenn mener om Black Friday, sammenlignet med andre nasjonaliteter, har Prisjakt bestilt undersøkelser i de syv landene der vi er til stede. I alt ble 9166 personer spurt, og med følgende fordeling:
- Sverige: Kantar Sifo, 3158 respondenter 18-79 år. Gjennomføringsperiode 12. - 20. oktober 2020.
- Norge: Opinion, 1000 respondenter 18-75 år. Gjennomføringsperiode 19. - 25. oktober 2020.
- Danmark: YouGov, 1000 respondenter 18 + år. Gjennomføringsperiode 9. - 12. oktober 2020.
- Storbritannia: Censuswide, 2007 respondenter 16+ år. Gjennomføringsperiode 9. - 12. oktober 2020.
- Finland: Bilendi, 1000 respondenter 18-75 + år. Gjennomføringsperiode 14. - 18. oktober 2020.
- Nya Zeeland: 500 respondenter 18 + år. Gjennomføringsperiode 14. - 20. oktober 2020.
- Frankrike: YouGov, 1001 respondenter 18 + år. Gjennomføringsperiode 30. september til 2. oktober 2020.
** Sammenligningen er basert på prosentvis prisendring på 700.000 produkter. Vi sammenlignet prisene 29. november 2019 med prisene 1. november 2019. Til sammenligning har vi vektet populære produkter (basert på antall klikk fra Prisjakt til butikk) høyere enn produkter som ikke er populære.
Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid. Carl Lindholm kan nås på [email protected].