Motorsport i miniatyr
RC racing er en liten motorsport - når det gjelder fysisk størrelse. Stefan Hoff forteller hvorfor han har falt for de små, men raske bilene, og gir tips om hvordan du kommer i gang i den lille sporten du også.
Tekst og foto: Jessika Jellbom
Publisert: 14. juni 2021
Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det er ingen betalte lenker eller andre typer reklamesamarbeid.
– Velkommen til lekehuset, sier Stefan Hoff og åpner porten til RC-klubbens lokaler. Det er en helt egen verden vi går inn i, nemlig motorsportsverdenen – i radiostyrt miniatyr.
RC racing er en sport med flere tusen utøvere. Det er også profesjonelle, som for eksempel den svenske verdensmesteren David Ronnefalk som konkurrerer rundt om i verden.
– Han lever av å kjøre 1: 8 Buggy Nitro, radiostyrt motorsportsvar på Formel 1. Du må være to i laget, en som kjører og en i depotet, sier Stefan.
RC racing passer for alle, og selvfølgelig trenger du ikke å konkurrere. I RC klubben til Stefan kjører både fem år gamle Hugo og 70 år gamle Erling.
Stefans egne (motoriske) kurs startet som barn. Faren og to onkler bygde et RC-spor i en hage hjemme på gården. Der kjørte de bilmodellen truck.
– Det er i stor grad på grunn av faren min og brødrene hans at denne klubben eksisterer, sier Stefan.
Konkurrer både ute og inne
RC racing inneholder en rekke konkurransedisipliner og størrelsesklasser. I vintersesongen konkurrerer du innendørs med batteridrevne biler i klassene Buggy 1:10 og Touring 1:10. I løpet av utesesongen kjøres blant annet to 1: 5 FG GT Sportsline-serien og off-road-serien 1: 8 Nitro og strøm.
– Det er et stort antall klasser, den minste er 1:12 og 1:28. Buggy i alle varianter er trolig den største både innendørs og innendørs, sier Stefan. Da er det drifting. Deretter kjører du på et spesialbygd spor, glir sidelengs, uten å kjøre på noe - eller noen. Det er en showidrett, ganske enkelt.
– Du kan konkurrere - eller bare ha det veldig gøy, sier Stefan.
I et hjørne av klubbhuset bygges et lite spor, komplett med parkeringslommer og lagertelt.
– Vi har det gøy som fasen når vi kjører, men det er veldig vanskelig! Du bør ligge så nær motstanderen som mulig uten å kjøre på den. Du må virkelig holde konsentrasjonen, sier Stefan.
Stefan tipser!
For nybegynnere eller nysgjerrige er Youtube en kilde til mye kunnskap. Ikke minst for å lære alle tekniske begreper på engelsk (og japansk.) Noen forslag til driftere å følge:
Kom i gang med RC-racing
Stefan deler RC-bilkjøpere i tre kategorier: Alle som kjøper en enkel bil og kjører litt hjemme i stuen og i hagen så lenge det er gøy eller bilen holder. De som kjøper en anstendig bil med ambisjonen om at den skal gå fort, hopper og spretter, og filmer alt. Og så er det konkurransedriveren som investerer i kvalitetssaker for å måle seg mot andre.
Start brukt
– Å kjøpe bil koster penger, men du trenger ikke å ha det gjeveste. Det er lett å tenke at det er dyrt, men tingene holder seg overraskende godt - vi tvinger bilene inn i 70 kilometer i timen, sier Stefan Hoff.
Han anbefaler nybegynneren å starte med en brukt bil og deretter bytte seg oppover.
– Da vet du hva du vil ha og kan kjøpe nytt. Det er ingen grenser for hva ting kan koste, det er tilbehør i det uendelige.
Selv mener han at han har lagt rundt en million på bilene sine gjennom årene, men det er noe han har prioritert.
– Det er virkelig motorsport på ekte, ikke minst er dekkostnaden høy. Men det er ikke dyrere enn annen materiell sport, sier Stefan.
Velg merke etter klubben
Når det gjelder valg av merke, har alle sine favoritter, men de største er Xray, Team Associated, Schumacher, TLR, Kyosho og Yokomo.
–Det er delte meninger om hvilket merke som er best, det endrer seg hele tiden. Men Team Associated ser ut til å være det merket som er lettest å kjøre "rett ut av esken".
Stefans aller beste råd er å etterligne klubbkameratene:
– Hvis du vil konkurrere: finn en klubb og gå dit og spør hva de kjører. Kjøper du samme merke på bilen din, kan du få hjelp der, de har reservedeler og kunnskap. Dette er den klart enkleste måten å få det til å fungere.
Du kan også snakke med butikken du har tenkt å handle i, de er proffe på sine varer, foreslår Stefan.
Du bygger bilen selv
Å kjøre den nyinnkjøpte bilen "rett ut av esken" er imidlertid et litt misvisende uttrykk, fordi bilen kommer i deler. Det er også biler som du kjøper ferdigmontert, såkalt RTR (Ready To Run), men Stefan anbefaler settene.
– Du bygger racerbilene selv. Fordelen er at hvis noe skjer, kan du skru ut bilen din og løse problemet, sammensetningen blir en utdannelse, forklarer han.
For mange er bilbyggingen den morsomste delen av sporten, det synes i hvert fall Stefan. I klubbhuset har han trolig rundt 20 biler i ulike kjørbarhetsfaser, hjemme er det ytterligere 70 eller noe.
– Jeg har prøvd å telle dem, men glemmer alltid noen. Totalt har jeg nok kjøpt og solgt cirka 200 biler.
Men noen selger han aldri. Under arbeidsbordet hans, som er fullt av verktøy og reservedeler, er det en virkelig sjeldenhet: en ennå umontert Kyosho Gunde Sven-utgave, igjen i skuffen siden Stefan fikk den i en alder av 12 år.
– Det er egentlig ikke en snarvei, du må være litt interessert for å kjøpe de riktige tingene. Men du kan også ha nytte av å være supernerdete teknisk, sier Stefan.
Sjekkliste for bilmonteringssett
Hva som er inkludert i settet, kan variere. Sjekk nøye etter når du sammenligner priser.
- Er dekk inkludert?
- Er et batteri, lader og ikke minst en brann- og eksplosjonssikker Lipo-sikker veske inkludert?
- Hvilke verktøy trengs?
- Inkluderes lim til dekkene, maling til karosseriet og olje til spjeldet?
- Er alle elektriske komponenter som servo, cruise control, motor, radiosender og radiomottaker inkludert?
Kjørefølelsen er alt
– Noen har følelsen med en gang, for andre tar det litt tid. Og noen finner aldri ut av det. Jeg tror det er en fordel å begynne som en yngre person, før man har referansepunkter for ekte kjøring, sier Stefan.
Han forteller at mange som har kjørt motocross finner kjøreteknikken direkte, fordi kjøringen er lik cross når det gjelder bensin og styring, spesielt i hoppet. Så er selvfølgelig alle biler forskjellige å kjøre.
– Det er en uslåelig følelse når "lyset tennes", og du kjenner i hele kroppen hvordan bilen vil reagere før den gjør det, det er da muskelhukommelsen sparkes inn.
I tillegg til bilene, kommer det an på banen hvordan kjøringen føles.
– Akkurat hos oss har vi flaks med baner, vi har minst syv å kjøre på.
Klubben har sin racerbane og en innendørs drivbane, og ved naboklubben i Örkelljunga er det en naturskjønn utebane som heter Skönna ring.
– Det er der vi kjører sommerkurset vårt. Der griller vi pølser, spiser pizza og kjører. Alle er involvert, og vi har det bare gøy.
For Stefan er ikke konkurransen så viktig lenger.
– For meg handler det mer om å kunne skru sammen nye biler i det uendelige og fortsette å lære ting, spesielt det med å ha tålmodighet, det blir dyrt å kaste ting i veggen. Den sosiale delen betyr mest, du snakker med mennesker og får venner i alle aldre.