Prisjakt

Slik roer du kjøpelysten – coachens beste tips

Kjøpe eller ikke kjøpe? Vi gir deg sjekklisten.

Tekst:
Jessika Jellbom

Foto:
Daniel Nilsson

Publisert:
2 november 2020

Noen ganger sier venner ubehagelige ting – som du faktisk bør lytte til. Prisjakt er en slik venn. Og derfor spør vi helt åpent og ærlig, men vennlig: må du egentlig kjøpe den tingen? Høstsalg, Black Friday, Cyber Monday – det går i ett helt frem til jul! Og det er lett å kjøpe mer enn vi både trenger og har råd til. Så hvorfor gjør vi det?


– Vi mennesker er opptatt av å skulle gjøre det som er riktig. Når du kjøper et produkt til nedsatt pris, vet du at du gjør noe riktig. Du har tatt ansvar, sier Philip Diab. Han arbeider som coach.

Han forklarer psykologien bak litt nærmere: Når prisen på et etablert og kjent produkt settes ned, oppfattes det som en slags garanti for at du gjør et godt kjøp. Det kan liksom ikke gå galt. I tillegg er det også et egoistisk aspekt – vi liker å fortelle venner om kuppene vi gjør.

– Det handler både om tilfredshet og tilhørighet. Vi lever i en tid der vi leter etter belønninger, og vi er villige til kjøpe ting for å være en del av en helhet.


Vi overbeviser oss selv

Philip Diab er grunnleggeren av Kickass-Coach i Sverige, og han har lang erfaring med å hjelpe som sliter med kjøpeavhengighet. Felles for mange av dem er at de tar beslutninger "her og nå" – de tenker ikke på konsekvensene.

– Vi har en evne til å rettferdiggjøre argumentene våre i hodet: Jeg er på diett, men jeg skal bare sjekke hva som finnes i kjøleskapet. Og når du så står der: Jeg spiste så lite til lunsj at jeg sikkert kan unne meg noe godt ...


Shopping kan fylle tomhet

Det å unne seg selv litt ekstra, det har vi alle gjort. Problemet oppstår når shopping blir en måte å fylle følelsen av tomhet på, eller hvis shoppingen erstatter noe annet vi mangler eller lengter etter.

– Jo mer du kjøper, desto kortere tid føler du tilfredshet. Og for hver gang du kjøper noe, må du kjøpe enda mer for å føle tilfredsstillelse. Til slutt får det økonomiske konsekvenser, sier Philip Diab.

Terskelen er også betydelig lavere for å handle på nettet enn i fysiske butikker.

– Butikkene er på telefonen din, de er alltid tilgjengelige. Og jo mer tid du bruker på telefonen, desto mer tomhet vil du føle.

Resten kan du tenke deg selv.


Riktig psykologi gir fornøyde kunder

Mange butikker er også flinke til å fremskynde kjøp med meldinger som "bare tre igjen" eller "tilbudet er bare gyldig i 6 timer". Men aggressiv markedsføring betyr også at de får mange varer i retur.

– Jeg tror butikkene ville tjent på å tenke mer på de psykologiske aspektene. Det er jo best for alle parter når kundene handler det de faktisk vil ha og blir fornøyde. Da øker sjansen for at de kommer tilbake og også anbefaler butikken til andre, sier Philip Diab.

Philip Diab, coach. Foto: Daniel Nilsson

Men man kan selvfølgelig også gjøre et skikkelig røverkjøp.
Philips tre kontrollspørsmål kan gi deg en pekepinn på hva du bør gjøre:

1) Vil jeg ha det? Vil jeg virkelig har det.

2) Trenger jeg det? Trenger jeg det virkelig.

 3) Har jeg råd?



– Hvis du ikke kan svare et klart ja på alle de tre spørsmålene, bør lommeboken forbli lukket.

Philip Diab anbefaler også et triks han bruker selv:

– Det handler om å få en avstand til produktet du har lyst på, både fysisk og mentalt. Når du finner noe du får lyst til å kjøpe, kan du si til deg selv: "så fint, jeg kjøper det i morgen". Ofte føles det ikke like viktig å kjøpe tingen neste dag. 



Hvis jeg er bekymret for at en venn er shoppingavhengig, hvordan tar jeg det opp med vedkommende?

– Du kan prøve å si: "Jeg ser du blir glad av å handle, hvilke andre ting i livet gjør deg glad?" Det er viktig å ikke klandre eller anklage.

Hvordan vet jeg om mine egne handlevaner er usunne?

– Hvis du stiller deg selv dette spørsmålet, så har man kanskje en anelse om at noe er galt. Spørsmålet er det viktigste, for det inneholder ofte svaret, sier coachen Philip Diab.

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid. Jessika Jellbom kan nås på [email protected].