Tingene som får høyere pris i smug før Black Friday
Det finnes butikker som øker prisene i smug før store kampanjer som Black Friday og Black Week. Her avslører vi hvor stor risikoen er for de mest populære kategoriene våre.
Av og til øker butikkene prisene på utvalgte produkter i smug i forkant av store kampanjer. Når salget starter, senker de prisen igjen og viser tilbud som ser bedre ut enn de egentlig er.
Prisøkningene er uønskede, og de kan være vanskelige å få øye på blant alle rabattene. Plutselig ble supertilbudet ikke et supert tilbud i det hele tatt, men et kjøp av noe til i beste fall normal pris.
Men hvor stor er risikoen for å bli rammet? Vi har sett på statistikken for de ti mest populære kategoriene under Black Friday 2020/2021/2022, og vi ser hvor stor andel av produktene som ble dyrere før salgsdagen.
Så mange ting ble prishøynet i smug før Black Friday 2022
- Hodetelefoner: 16 %
- TV: 15 %
- Mobiltelefoner: 17 %
- Jakker: 10 %
- Spillkonsoller: 14 %
- PC-skjermer: 25 %
- Ryggsekker: 13 %
- Robotstøvsuger: 22 %
- Treningsklokker: 10 %
- Løpesko: 14 %
Black Friday 2021
- Mobiltelefoner: 7%
- Hodetelefoner: 8%
- TV: 7%
- Jakker: 13%
- Treningsklokker: 12%
- Løpesko: 14%
- Robotstøvsuger: 11%
- Smartklokker: 9%
- Spillkonsoller: 8%
- Nettbrett: 10%
Black Friday 2020
- Hodetelefoner: 11%
- Mobiltelefoner: 17%
- TV: 13%
- Løpesko: 14%
- PC-skjermer: 16%
- Jakker: 19%
- Mobilhøyttalere: 17%
- Treningsklokker: 11%
- Robotstøvsuger: 9%
- Spillkonsoller: 3%
Nesten hvert tiende prosjekt ble dyrere før Black Friday og billigere rett før salgsdagen. Det betyr at det er overhengende fare for at du støter på priser som har blitt økt i smug, når du ser etter gode tilbud – uten at du er klar over det.
Hvis du vil være helt sikker på at superprisen ikke er lureri, kan du også bruke prishistorikken vår. Den hjelper deg med å forstå hvordan prisene har blitt endret, og du unngår å gå på limpinnen.
Her kan du lese mer om fordelene med å sjekke prishistorikken får du slår til på et tilbud.
Statistikken over er hentet fra Prisjakt Price Index og viser andelen produkter hvor prisen økte mellom:
- 1. oktober og 22. november og ble redusert mellom 23. november og 27. november 2020.
- 1. oktober og 21. november og ble redusert mellom 22. november og 26. november 2021.
- 1. oktober og 20. november og ble redusert mellom 21. november og 25. november 2022.
Tekst: Daniel Haaf
Publisert: 1. november 2021
Oppdatert: 29. juli 2022
Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid.