Prisjakt

Vi kjøper stadig større TVer – men prisene holdes stabile

Tekst:
Daniel Haaf

Publisert
20 januar 2021

Pandemien holder oss hjemmet i større grad enn før. I stedet for å reise på ferie, prøver vi å ha det gøy hjemme, og det får mange til å kjøpe en ny TV for å henge på veggen.

Vi har tatt temperaturen i kategorien ved hjelp av statistikken vår og ser hvordan prisene har endret seg når interessen øker.

Les flere av våre artikler

Størrelsen teller

Når forbrukere er ute etter sin nye TV, er det størrelsen som gjelder. Når vi undersøker de mest populære TV-ene fra 2018, 2019 og 2020, ser vi at interessen for store modeller øker.

I 2018 var 52 av våre 100 mest populære TV-er på 65-tommer eller større. Interessen økte noe i 2019 til 59 av 100, og i 2020 til 65 av 100 TV-er.

Etter størrelse er skjermoppløsningen og skjermteknologien de mest interessante valgene.

Norske forbrukere vil også vite om deres nye TV har HDR-støtte, hvilken oppdateringsfrekvens den har, og om det er en smart TV med apper.

Gjennomsnittsprisen er relativt stabil

Selvom interessen for store TV-er øker, øker gjennomsnittsprisen minimalt. Vi ser at gjennomsnittsprisen på de mest populære modellene i 2020 lå på som 19,701 kr. En økning på bare 137 kr sammenlignet med året før.

Den største sjansen til å slå til på lave priser i 2020 var i februar og mars, og de beste kortsiktige prisreduksjonene var under Black Week i november.

* Data fra Prisjakt Price Index, et eget verktøy som kartlegger prisendring (%) på produkter og produktkategorier. Utvalget for undersøkelsen var 1000 produkter i TV-kategorien i perioden 1. januar - 31. desember 2020. Varer som genererer interesse (klikk) fra forbrukere i perioden, vektes høyere enn upopulære varer.

Denne artikkelen er skrevet av Prisjakts redaksjon. Ingen andre har påvirket innholdet i den. Det finnes ingen betalingslenker eller andre typer annonsesamarbeid. Daniel Haaf kan nås på [email protected]